Subject: Sangaste alajaama sadevesi
From: Aivar Põllu <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>
Cc: "Ever Oll" <[email-masked]>, "Erko Einmann" <[email-masked]>
Date: Mon, 16 Jun 2025 10:40:24 +0300

Lp Jana Prost

Elektrilevi OÜ projekteerimise partnerilt on jõudnud info, et Sangaste
eelprojekti ehitusloa taotluse läbivaatamisel on Transpordiametil tekkinud
küsimusi Sangaste jõutrafode vann-vundamentidest sadevee äravooluga
Võrgu-Kuigatsi-Tõrva maantee kraavi. Transpordiameti soov oleks, et
võrguettevõtja kasutaks selleks imbväljakut või mahutit.

Sarnane nõudmine on olnud Reola alajaama eelprojekti koostamisel kus
Transpordiamet ei soovinud algselt nõustuda sadevete ärajuhtimist
teekraavi all loetletud põhjustel kuid läbirääkimiste tulemustena jõudsime
sobiva kokkuleppeni (vt 15.05.2024 nr 7.1-2/24/25601-7).

1.

	Õlireostus.

Reostuse teke välistamiseks kasutab Elektrilevi OÜ piirkonnaalajaamades I
klassi õlipüüduri seadmeid koos signalisaatoriga, mis annab
juhtimiskeskusele märku kui õlipüüduri õlitase ületab lubatud normi.
Täiendavalt on õlipüüduri ette  paigaldatud siiberkaevud, kust saab
võimaliku õlipüüduri auksulguri rikke korral käsitsi sulgurkraan kinni
keerata välistamaks õli edasist voolamist õlipüüdurisse.

Õlieraldajas ehk õlipüüduris eraldatakse reoveest vaba, osaliselt ka
mehaaniliselt emulgeerunud õli. Õlipüüduri tööpõhimõte toimib raskusjõul,
mida suurendab koalisaatorfilter. Esimeses etapis liiva-ja mudapüüduris
eraldatakse veest raskemad osakesed kambri põhja. Teises etapis liigub
vesi õlipüüdurisse, kus veest kergemad naftasaadused eraldatakse ja nad
kerkivad tilkadena pinnale. Õliosakesed kinnituvad koalisaatorfiltri külge
ja moodustavad kihi. Edasi liigub õlikiht vajaliku massi saavutanuna
pinnale. Koalisaatorfiltrid suurendavad õlieraldamise võimet ja annavad
süsteemile efektiivsuse. Edasi liigub reovesi seadmest välja. Automaatne
ujuksulgur ei luba väljavoolu mahutist, kui on tekkinud naftasaaduste
maksimaalne lubatud tase õlieraldajas.  Automaatne alarmseade annab
püüduris märku, kui naftasaaduste kiht on mahutis saavutanud lubatud
kõrgeima taseme.

2.

	Sadevete maht

Sadevete maht, mis jõuab vann-vundamentidesse on samaväärne sadevee
mahule, mis jõuab maapinnale Ainuke vahe on see, et sadevesi jõuab läbi
Ø110 toru vähe kiiremini teekraavi. Kuna ümbritseva pinnasse kalle on
maantee poole jõuaks sama sadevete maht lõpuks ikkagi tee kraavi, isegi
kui võtaksime kasutusse imbväljaku. Ühtlasi imbväljak või reolvee mahuti
tõstab investeeringu maksumust, ei ole niivõrd efektiivsed ning tekitavad
lisakulusid hilisema teenindamise käigus.

3.

	Kraavi taastamine

Teekraavi taastamisel kindlustame dreenitoru ümbruse eriosioonikindlalt.
Reolas teostatud teekraavi kindlustuse kiitis Transpordiamet heaks (vt
foto allpool).

1.

	4. Vastutus

Ehitustöödele annab Elektrilevi OÜ hankepartner 5 a tööde garantii.
Võimalike eriolukordade või reostuse tekkimise ja likvideerimise eest
vastutab Elektrilevi OÜ.

Palume uuesti üle vaadata ja hinnata meie partneri poolt projekteeritud
lahendus ning küsimuste korral võtta minuga ühendust!

Head koostööd soovides

Aivar Põllu
Projektijuht

Elektrilevi OÜ
+372 5349 4647 | [email-masked] <mailto:[email-masked]>

Roheline 18, 61410 Tähtvere | elektrilevi.ee <http://energia.ee/>